לכתוב ולסיים עם רועי מליח רשף

אני מלמד כתיבה כבר כמה שנים טובות. מלמד מבנה הסיפור והמון ידע על איך בנוי סיפור. אבל דבר אחד הפריע לי שמעט מאוד מהתלמידים שלי יושבים על התחת וכותבים. ראיתי איך המחשבות שלהם, כל העקרונות והחוקים מרחיקים אותם מההנאה של לשבת ולכתוב ולהמציא דמויות וסיפורים. זה גם המסע שלי ומשבר הכתיבה שאני עברתי גם אני הפסקתי ליהנות מהכתיבה. ומבחינתי זה לא היה הגיוני. ואז, יום אחד שאלתי את עצמי איך הסופרים הגדולים עושים את זה, איך סטיבן קינג כותב כל הזמן, איך בשנות ה40 הסופרים הוציאו ספרים בקצב משוגע. חיפשתי חומרים באינטרנט, ולא מצאתי כלום. הם לא אומרים. הם רק אומרים שהם יושבים על התחת, לא חושבים וכותבים ושהם אוהבים את זה. זה שיגע אותי. הרי לא יכול להיות. מה הם מסתירים? הם לא מסתירים כלום. להיפך, הם אמרו כבר הכול.   

זו הכול קשור למנגנון ההנאה. בנקודה זו התחלתי מסע חדש כמורה. 

יש שני קולות בראש. הקול הביקורתי שנמצא מקדימה והקול היצירתי שנמצא מאחורה. האחד אחראי, מסודר ורציונאלי. השני חלש, קטן ופרוע.  בסדנה נלמד איך הכותבים הגדולים בעולם מנצחים את הקול הביקורתי ומצליחים לכתוב יום יום. הכותבים שבאמת מצליחים לסיים, הם אלה שמצליחים להתמודד איתו.  ויותר מזה להעיר את הקול היצירתי ובכך ליהנות מהכתיבה. תלמידים רבים ניגשים לסדנאות. אך במקום ללמוד את הכלים להתמודדות עם הקול הביקורתי, הם ניגשים ללמוד כלים לבניית מחזה. אלה כלים חשובים ומהותיים לדרך, אבל מה יעזרו כל הכלים בלי לשבת על התחת ולכתוב. זה היסוד - לכתוב ואז לסיים. כל השאר אמור לעזור ולשפר את היצירה. אך עם הכלים עצרו את הכתיבה. אז הכלים לא עוזרים. כי הקול היצירתי לא רוצה מגבלות. הרבה פעמים הכלים האלה מעכבים את היצירתיות, סוגרים את הגילוי של הכתיבה ובעיקר מעירים את הקול הביקורתי. אם אתם חשים תסכול בכתיבה וזה מרגיש כמו עבודה לא רצויה תדעו שאתם נשלטים על ידי הקול הביקורתי.

על הכותבים לחקור קודם את הקול היצירתי, את מקור ההנאה שלהם מהכתיבה. איך מתמודדים עם מחשבות של "זה משעמם." "מה הטעם?", "זה בזבוז זמן" ועוד הרבה אחרות. אצל כל אחת ואחד זה שונה. כותבים מפורסמים כותבים יצירה אחרי יצירה לטעמי זו צריכה להיות השאיפה שלכם. ליהנות מהכתיבה, לסמוך על  הקול הפרטי שלהם, להתמסר לדמויות, ולסיים.   

בסדנה נלמד חמשת חוקי הכתיבה,  את דרגות הכתיבה. נשאל מה תוקע אתכם? נלמד לכתוב בלי לתכנן תוכניות, או לפתח עלילה. נלמד איך להתחבר לקהל דרך הדמויות. נלמד טכניקות להכרת דמויות מבלי לכתוב להם ביוגרפיות. נלמד על פעולה מבלי לקרוא לזה פעולה. נלמד על עקרונות פסיכולוגיים שיחזיקו אתכם בזמן היצירה.
נחזור לעבר, לימים בהם כותבים לא ידעו את כל החוקים. נלמד לא לשכתב. נלמד על טעויות של עבודה עם מחשב ומה הסכנה בו ומה נהדר בו. נלמד לוותר על המחזה הטוב. נלמד להתמודד עם פרפקציוניזם, נלמד לגנוב מיצירות מופת ולהיזהר מהם. נלמד טכניקות ונשלב אותם בכתיבה. והבונוס תוך כדי כתיבת יצירה מההתחלה ועד הסוף אני אשגיח על המבנה, אתם רק צריכים להגיע לסוף. 

זאת אולי תהיה הסדנה הכי קשה שתעשו. כי אתם מחויבים להתמודד עם הפחד והקולות בראש. המטרה שלי שתסיימו. אנחנו חותמים חוזה. אין טוב ורע יש להגיע לסוף.   

אז מה הסדנה מציעה: 

הסדנה מחולקת לשלושה חלקים. 

  1. הרצאה
  2. זמן כתיבה. 
  3. ליווי לאורך הסדנה.

ההרצאות.  מפגש שבועי. בו ניפגש פרונטאלי (ככל שיתאפשר) או אונליין, ונדבר על המיקום שלכם ביצירה. נשוחח על כלים מחשבתיים והסתכלות על עולמו הפנימי של הכותב. זו חקירה שתבחן את מקום ההנאה שלכם ככותבים. אם תמצאו את המקור כל שנשאר לכם זה לספר סיפורים. תגלו את דרגות הכותבים. כמו כן ישולבו טכניקות בהרצאות. 

זמן כתיבה:  במהלך סדנה אתם תכתבו המון, אתם תתקדמו ביצירה ביצירה. אני אהיה שם לעזרה. חלק מהמפגשים יתנו לכם זמן כתיבה. למה כותבים גם בסדנה - כי לפעמים יותר קל לכתוב כשמישהו אומר לכם לכתוב. לפעמים חצי שעה, לפעמים שעה. זה דינמי וקשור להתקדמות שלכם כקבוצה.  

ליווי מחוץ לשעות הסדנה אני אהיה שם לענות על שאלות, לתמוך בזמן קשיים. אני אהיה שם כדי לדרבן אתכם לכתוב, להציע פתרונות. אבל אני דבר אחד אני לא אצליח לעשות וזה לקרוא את כל מה שתכתבו. אני קורא את החומרים, בזמני, במהלך הסדנה.  אבל מניסיון, אתם תכתבו הרבה יותר ממה שאני אספיק לקרוא. כל כמה זמן בסדנה, אני אשב עם החומרים שלכם ויש גם פגישות אישיות איתי קצרות כדי לשים לב לדברים.

למי היא מיועדת: מבחינת אורכה היא מיועדת למחזות ותסריטים. אך מגיעים גם אנשים שרוצים לכתוב ספר. (יש כאלה שמסיימים גם ספרים בחודשיים)  אנשים שרוצים לכתוב סדרה. אלו יצירות עם יותר נפח. היות ואורך היצירה גדול יותר' יהיה  קשה להגיע לסוף. אך אפשרי ליישם את הכלים בעבודה והם בטוח יעזרו לכם להיות כותבים טובים יותר. ואף להגיע לסוף.  

האם צריך לבוא עם רעיון? מומלץ לבוא עם פרויקט בראש. לא חובה. אפשר לבוא עם כל פרויקט שנתקעתם בו. זה לא יהיה קל להיחלץ ממה שתקע אתכם. 

שימו לב להבדלים בין סדנה פרונטאלית לסדנת אונליין. 

פרטים טכניים:
הסדנה בת 7 מפגשים וליווי לאורך הסדנה. 
מחשב נייד מומלץ. 


סדנת אונליין  

התחלה 5.11 עד 17.12
ימי חמישי בין השעות 19:00-22:00
6-10 משתתפים
מחיר בהרשמה מוקדמת 1310 ש"ח במקום 1540 

(הרשמה מוקדמת תקפה עד 22.10) 
ניתן לשלם בתשלומים


סדנה פרונטאלית בשילוב אונליין  

התחלה 5.11

ימי חמישי בין השעות 10:00-13:00

6-10 משתתפים בסטודיו במרכז תל אביב (אבן גבירול 106)
מחיר בהרשמה מוקדמת 1310 ש"ח במקום 1540 ש"ח 


ניתן לשלם בתשלומים. 

 



להרשמה (אונליין ערב)

התחלה 5.11 עד 17.12 ימי חמישי בין השעות 19:00-22:00  6-10 משתתפים מחיר בהרשמה מוקדמת 1310 ש"ח במקום 1540 ניתן לשלם בתשלומים  קראו עוד

להרשמה פרונטאלית (בוקר)

התחלה 5.11 עד 17.12       ימי חמישי בין השעות 10:00-13:00      6-10 משתתפים בסטודיו במרכז תל אביב (אבן גבירול 106)  מחיר בהרשמה מוקדמת 1310 ש"ח  ניתן לשלם בתשלומים.   קראו עוד